grupa osób pracujących w przestrzeni coworkingowej

Jak coworking wpływa na work-life balance?


Zacznijmy od określenia pojęcia work-life balance, którego idea pojawiła się w latach 80. W Stanach Zjednoczonych, a obecnie coraz większe triumfy święci na całym świecie. Koncepcja ta zakłada, że jednym z warunków zachowania zdrowia fizycznego, dobrego samopoczucia i zadowolenia z podejmowanych działań jest utrzymanie równowagi pomiędzy życiem zawodowym a prywatnym. Innymi słowy – pracując zbyt dużo (a za mało odpoczywając od pracy) narażamy się na rozwój rozmaitych chorób, powstawanie problemów społeczno-rodzinnych, wypalenie zawodowe i frustrację. Najważniejsza jest więc, jak we wszystkim, umiejętność znalezienia własnego złotego środka.

Work-life balance zakłada równomierne przykładanie wagi do pracy i budowania kariery oraz do odpoczynku rozrywki, życia rodzinnego i towarzyskiego. Tylko wówczas, gdy równowaga ta jest zachowana, mamy bowiem możliwość czerpania satysfakcji z wykonywanych obowiązków, odczuwania zadowolenia z podejmowanych wysiłków zawodowych oraz dostrzegania realnych postępów w przebiegu kariery. Przepracowanie i nadmierne skupienie na pracy powoduje spadek zaangażowania i kreatywności, a co za tym idzie – brak efektów, które planowaliśmy osiągnąć. Nie warto!

Korzyści pracy wspólnej w coworkach: od produktywności do zadowolenia

Przepracowanie i znaczące zachwianie work-life balance daje się często zauważyć u osób, które czas pracy regulują sobie same – czyli freelancerów oraz jednoosobowe działalności, w których znalezienie omawianej równowagi jest szczególnie trudne, ponieważ często pracują w domu. Takie rozwiązanie ma oczywiście mnóstwo zalet (nie trzeba tracić czasu na dojazdy do miejsca pracy czy wynajmować drogiej przestrzeni na działalność firmy), ale wiąże się również ze wszystkimi zagrożeniami, które prowadzą do zachwiania work-life balance – czyli nieumiejętnością oderwania się od obowiązków w odpowiednim momencie, zmęczeniem i rozkojarzeniem wywołanymi dzieleniem miejsca pracy z miejscem życia rodzinnego czy brakiem możliwości rozmowy o własnych działaniach z innymi osobami.

Takim osobom z pomocą przychodzi przestrzeń coworkingowa, którą można wynająć na potrzebną ilość czasu (kilka godzin, dni czy do regularnej, codziennej pracy). O zasadach działania takiej przestrzeni możesz przeczytać tutaj – a jakie może być jej znaczenie w poszukiwaniu work-balance?

Przestrzeń, w której możesz pracować w ciszy i skupieniu, pozwala ci robić to wydajniej i szybciej – dzięki czemu nie musisz siedzieć nad zadaniem dłużej niż zaplanowałeś. Stanowiska w coworkach są zazwyczaj bardzo wygodne i ergonomiczne – dostajesz do dyspozycji wygodne krzesło, stabilne biurko i dobre oświetlenie. Co niezmiernie ważne – masz również dostęp do zaawansowanych technologicznie urządzeń (kopiarki czy skanery) oraz szybkiego łącza internetowego. Wszystkie te elementy, działając synergicznie, służą twojej produktywności oraz dodatkowo ułatwiają ci pracę, podnosząc poziom płynącej z niej satysfakcji. To rzeczy nie do przecenienia!

Otwórz się na nowe kontakty i pomysły

Ale nie koniec na tym – praca w open-space, gdzie spotykasz innych, podobnie działających freelancerów, daje mnóstwo korzyści: nie tylko możesz zamienić z kimś kilka zdań w przerwie na kawę, co relaksuje i odrywa głowę od obowiązków, ale także stwarza możliwość nawiązania nowych kontaktów biznesowych, omówienia pomysłów, otworzenia się na inne koncepcje. I znowu – takie drobne, z pozoru niewiele znaczące urozmaicenia dnia pracy przynoszą nieoczekiwane korzyści: łatwiej nam się myśli i generuje rozwiązania problemów, wypowiedziane na głos wątpliwości szybciej znajdują uzasadnienie (lub zaprzeczenie), kontakt z ludźmi mierzącymi się z podobnymi wyzwaniami pomaga nam racjonalizować własne działania. Nie zapominajmy, że rozmowy te mogą mieć też luźny charakter, dając odprężenie, chwilę przyjemności, oddechu – przypominając, że życie nie kończy się na pracy, a kontakty międzyludzkie mogą wnosić do niego wiele radości.

Jakie są zalety pracy w przestrzeni coworkingowej?

  • możesz wybrać, gdzie i kiedy chcesz pracować, przez ile godzin i w jakim otoczeniu;

  • nie płacisz za utrzymanie biura, nie musisz kupować drogiego sprzętu i martwić się wszelkimi kosztami stałymi;

  • masz miejsce, w którym znajdziesz ciszę i spokój, niezbędne do utrzymania skupienia na zadaniu;

  • możesz spotkać się z innymi, podobnie pracującymi osobami i nawiązać nowe kontakty.

Pracy w coworkach nie trzeba traktować jako rozwiązania na zawsze. Może być przecież jedną z form, jakie wybieramy, dzieląc ją z pracą w domu zależnie od aktualnych potrzeb. Warto jednak sprawdzić, jak w naszym mieście wyglądają przestrzenie coworkingowe, co oferują i na jakich zasadach; być może okażą się świetnym rozwiązaniem, ułatwiającym zachowywanie codziennego life-work balance i przyczynią się do utrzymania naszego życia w trybie zdrowia i dobrego samopoczucia.

⭠ Powrót